Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Otfinowie


  • Statystyki

    • Odwiedziny: 2014492
    • Do końca roku: 251 dni
    • Do wakacji: 58 dni

  • Kalendarium

    Środa, 2024-04-24

    Imieniny: Bony, Horacji


  • Kartka z kalendarza

Regulamin i zasady funkcjonowania Zespołu Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Otfinowie w przypadku zawieszenia zajęć stacjonarnych i przejścia na nauczanie na odległość lub zorganizowania kształcenia mieszanego

Niniejszy regulamin powstał na podstawie § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej  z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U.2020.493 ze zm.).

 Zakres przedmiotowy niniejszego Regulaminu obejmuje zasady i warunki kształcenia na odległość dla uczniów i nauczycieli w ZSPiP w Otfinowie. Określa sposób organizacji zajęć dydaktycznych z   wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Kształcenie na odległość nauczyciel realizuje w ramach obowiązującego go tygodniowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz, a w przypadku godzin zajęć realizowanych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych – w ramach godzin ponadwymiarowych, o których mowa w art. 35 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215).

Regulamin kształcenia na odległość (e-learning) określa:

1. Sposób i tryb realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania i zasad nauczania oraz oceniania na odległość.

2. Sposób współpracy dyrektora z nauczycielami i koordynowania przez niego współpracy z uczniami i rodzicami (w tym sposób konsultacji z rodzicami).

3. Sposób kontaktu nauczycieli z rodzicami i uczniami /formy konsultacji/. 

4. Sposób dokumentowania realizacji nauczania online.

5. Sposób monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów oraz rodziców o postępach ucznia w nauce i uzyskanych przez niego ocenach.                                                                                                                          

6. Warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, oraz warunki ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej z przedmiotu i zachowania.

Postanowienia wstępne

1. Kształcenie na odległość (e-learning) to kształcenie prowadzone przy użyciu technologii internetowych. Może ono służyć zarówno do wspomagania zajęć tradycyjnych, przeprowadzania konsultacji w trybie online, jak i realizacji planowanych zajęć dydaktycznych.

2.Zdalna edukacja polega na zapoznawaniu się z różnego rodzaju cyfrowymi materiałami udostępnionymi w sieci Internet pod kierunkiem i aktywnym przewodnictwem nauczyciela.

3. Proces edukacyjny w formie zdalnej będzie realizowany na platformie Office 365 w aplikacji MS Teams.

4. Podstawowym komunikatorem w ramach zdalnego nauczania i dokumentowania zajęć jest e-dziennik.

5. Zasady dodatkowej komunikacji z uczniami określa nauczyciel.                                                              

6. Każdy uczeń i jego rodzice odpowiadają za właściwe i rzetelne wywiązywanie się  z obowiązku uczestnictwa dziecka w kształceniu na odległość.

7. Kształcenie na odległość może przyjąć różne formy;                                                                                                  

a. zadawania zdalnego rozumianego jako publikowanie materiałów dydaktycznych poprzez aplikacje dostępne w pakiecie Office 365 lub poprzez dziennik elektroniczny,

b. nauczania zdalnego rozumianego, jako prowadzenie zajęć online w formie wideokonferencji   z wykorzystaniem aplikacji MS Teams,     

c. sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, w formie ustnej i pisemnej, przeprowadzania egzaminów oraz konsultacje z wykorzystaniem aplikacji dostępnych w pakiecie Office 365,                               

d. korzystania z innych środków, form zajęć i materiałów internetowej technologii informatycznej, która może być konieczna w przypadku niedostępności pakietu Office 365,

e. nauczanie zdalne jest obowiązkowe, a zatem tylko usprawiedliwione, przez rodzica u nauczyciela, bądź wychowawcy okoliczności, zwalniają ucznia z uczestnictwa w lekcji  w wyznaczonych przez nauczyciela formach i metodach pracy (dokładnie tak, jak to się odbywa podczas pracy w szkole),                                                                                          

f. obecność ucznia określa się na podstawie logowania online na kanale przedmiotowym w rzeczywistym czasie trwania lekcji,                                                                                                                    

g. pobieranie materiałów i odsyłanie prac domowych, a także praca i odpowiedzi ustne podczas lekcji online są podstawą do wystawienia ocen i klasyfikacji.

 

Postanowienia szczegółowe

 1. W lekcji powinni brać udział jedynie uczniowie z danej klasy, zidentyfikowani, podpisani imieniem i nazwiskiem.                                                                                                              

2. Właścicielem i prowadzącym lekcje jest nauczyciel i tylko on ma prawo do wyciszania uczestników i udostępniania materiałów na ekranie swojego komputera.                 

3. W systemie nauczyciel może jedynie publikować ogólne materiały edukacyjne, bez ujawniania jakichkolwiek danych osobowych uczniów lub rodziców.

4. Hasła do konta nie mogą być przekazywane osobom trzecim. Powinny być trudne do złamania, ale łatwe do zapamiętania.

§1

Sposób i tryb realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania

1.W czasie ograniczenia funkcjonowania szkoły w trybie stacjonarnym nauka jest realizowana na odległość.                           

2. Za organizację kształcenia na odległość odpowiada dyrektor szkoły, który jest zobowiązany do powiadomienia nauczycieli, uczniów i rodziców, w jaki sposób będzie wyglądała nauka   w szkole w trybie kształcenia na odległość.     

3. W okresie pracy szkoły w trybie online  wszystkie lekcje wynikające z ramowych planów nauczania w danej klasie będą odbywać się na odległość.

4. Nauka prowadzona na odległość może być realizowana z wykorzystaniem materiałów udostępnionych przez nauczyciela, specjalistyczne wydawnictwa pracujące na rzecz oświaty w szczególności rekomendowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Centralną  i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne.                                                                 

5. Uczniowie, którzy nie mogą wziąć udziału w lekcji w realnym czasie, zobowiązani są do kontaktu  z nauczycielem i zapoznania się z materiałem danej jednostki lekcyjnej oraz uzupełnienia omawianych treści, tak jak w przypadku nieobecności na lekcjach stacjonarnych.                               

6. Nauczyciele zobowiązani są zamieszczać materiały dydaktyczne w dostępnych aplikacjach Office 365 lub uzgodnionej z uczniami formie.               

7. Formy pracy z uczniami z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, czy posiadających opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej powinny uwzględniać zalecenia wynikające z w/w dokumentów, na tyle na ile to jest możliwe w systemie nauczania zdalnego.                     

8. Rodzice mają obowiązek sprawdzenia dostępności dzieci do komputera z łączem internetowym,  a ewentualne problemy zgłosić wychowawcy klasy, który zobowiązany jest przekazać taką informację dyrektorowi szkoły i ustalić  z poszczególnymi nauczycielami inną formę przekazania materiałów do nauki.

 

&2

Sposób kontaktu dyrektora z nauczycielami i koordynowania przez niego współpracy z uczniami i rodzicami

(w tym sposób konsultacji z rodzicami)

 

1.Dyrektor szkoły koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami i rodzicami.

2. Możliwe jest przeprowadzanie zebrania rady pedagogicznej, spotkań z rodzicami online za  pomocą komunikatora MS Teams.               

3. Wychowawca o każdym zgłaszanym przez rodziców i uczniów problemie powinien bezzwłocznie powiadomić dyrektora szkoły.                             

4. Każdy nauczyciel jest dostępny dla uczniów i rodziców w czasie, który osobiście wyznaczy (konsultacje) poprzez e-dziennik, aplikację MS Teams, czy inny ustalony sposób kontaktu.

5. Uczeń lub nauczyciel, który ma utrudniony dostęp do sprzętu komputerowego może go w uzasadnionych przypadkach wypożyczyć w szkole zgodnie z zasadami użyczenia sprzętu.

&3

Organizacja pracy szkoły w trybie online

 

1. W czasie kształcenia na odległość obowiązuje tygodniowy plan zajęć zamieszczony w e-dzienniku.

2. Czas trwania lekcji online z poszczególnych przedmiotów i czas przerw pomiędzy nimi ustali dyrektor.                                  

3. Plan zajęć uwzględnia higienę pracy na komputerze, możliwości psychofizyczne ucznia, jego wiek i etap edukacyjny.       

4. Lekcje z poszczególnych przedmiotów zadawane będą za pośrednictwem e-dziennika, w zakładce ZADANIE DOMOWE, termin wykonania danego zadania nauczyciel określi w treści samego zadania.

5. Nie dopuszcza się prac/zadań skopiowanych lub prac pisanych niesamodzielnie.

6. Zaleca się sprawdzanie e-dziennika zarówno przez ucznia jak i rodzica na bieżąco, przynajmniej 2 razy dziennie.

7. Informacje dotyczące zajęć zamieszczane będą z odpowiednim wyprzedzeniem nie później jednak niż do godz. 16.00 dnia poprzedzającego lekcję.

8. W poszczególnych dniach tygodnia, zajęcia w danym dniu mogą łączyć naprzemiennie kształcenie z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia.

9. Wychowawca koordynuje plan pracy swojej klasy, monitoruje i konsultuje z nauczycielami pojawiające się trudności.

 

&4

Sposób dokumentowania realizacji zadań szkoły 

1. Nauczyciel zobowiązany jest do regularnego odnotowywania tematu lekcji w każdym dniu wynikającym z planu lekcji, co będzie traktowane jako potwierdzenie obecności w pracy.

2. Nauczyciel odnotowuje w dzienniku planowane sprawdziany/prace klasowe/– zgodnie ze statutem.

3. We wpisie frekwencyjnym w każdej z klas na czas kształcenia na odległość wpisuje się uczniom oznaczenie nz – nauczanie zdalne.

4. Jeżeli uczeń nie będzie miał technicznej możliwości wzięcia udziału w zajęciach za pomocą aplikacji MS Teams lub wystąpią u niego problemy techniczne rodzic potwierdza ten fakt wychowawcy za pomocą e-dziennika.

5. Nauczyciel przedmiotu jest zobowiązany do powiadomienia rodziców, gdy uczeń nie uczestniczy w obowiązkowych formach edukacji zdalnej. 

6. Podstawą do odnotowania obecności na zajęciach jest zalogowanie ucznia na przyporządkowanym klasie kanale przedmiotowym na platformie MS Teams wg planu.

7. Uczeń przebywający w domu realizuje obowiązek szkolny w formie nauki zdalnej pod kontrolą rodziców/opiekunów prawnych.

&5

Zasady zachowania na lekcjach online

1. Przed każdymi zajęciami wyłączamy wszystko, co mamy na komputerze lub komórce. To, co dzieje się w tle może rozpraszać i przeszkadzać w uczestnictwie w zajęciach.

2. Ekrany to klasa online – podobnie jak w szkole podczas lekcji, również tutaj nie odzywamy się do siebie wulgarnie, nie wyśmiewamy innych, nie krytykujemy, nie obrażamy, nie wchodzimy sobie w słowo, nie wyciszamy innych uczniów.

3. Logujemy się zawsze swoim imieniem i nazwiskiem, nie podszywamy się pod nikogo innego.

4. Link i hasło do lekcji online jest indywidualne dla każdej klasy. Dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników lekcji nie podajemy nikomu spoza klasy hasła dostępu do naszych zajęć.

5. Lekcji nie wolno nagrywać, fotografować, robić printscreenów i upubliczniać. Złamanie tej ważnej zasady wiąże się nie tylko wykluczeniem z lekcji, ale też z konsekwencjami prawnymi.

6. Przedstawianie prac/zadań autorstwa innych osób, częściowe lub całkowite ich kopiowanie będzie skutkowało obniżeniem oceny z zachowania.

7. Głos na zajęciach zabieramy po kolei. Jest to ustalone przez osobę, która prowadzi zajęcia lub przez ucznia - poprzez zgłoszenia się do odpowiedzi. 

8. Zajęcia online wymagają od nas wszystkich skupienia. Szanujmy swój czas i koncentrujmy się na tym, co dzieje się na zajęciach. Jeśli zajęcia będą zakłócane, nauczyciel może wyciszać klasę i dać dostęp do mikrofonu tylko wskazanym uczniom.

9. Systematyczne uczestnictwo w lekcji online, aktywność i przestrzeganie zasad będą brane pod uwagę przy ocenie końcowej z zachowania.

 

&6

Sposób monitorowania oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów oraz rodziców w postępach ucznia w nauce i uzyskanych przez niego ocenach

1. Praca uczniów będzie oceniana zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania i Przedmiotowym Systemem Oceniania z poszczególnych przedmiotów, z którym uczniowie zostali zapoznani we wrześniu.

2. Zachowanie uczniów będzie oceniana zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania dotyczącym zachowania na poszczególne stopnie.

3. Ocena śródroczna oraz ocena klasyfikacji rocznej podczas kształcenia na odległość zostanie wystawiona zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania i Przedmiotowym Systemem Oceniania.

4. Podczas pracy na odległość, każdy nauczyciel ma prawo oceniać ucznia z zadawanych prac, sprawdzać jego wiedzę w postaci zadawania pytań, kartkówki, sprawdzianu, testu, czy internetowego quizu.

5. Sprawdzian/praca klasowa/test muszą być odnotowane w dzienniku z odpowiednim wyprzedzeniem (zgodnie ze statutem), żeby umożliwić każdemu uczniowi zorganizowanie dostępu do komputera i Internetu w wyznaczonym czasie.

6. Wszystkie oceny powinny zostać systematycznie wpisywane do e-dziennika.

7. Uczeń nieobecny podczas sprawdzianu, czy zapowiedzianej kartkówki zobowiązany jest do kontaktu z nauczycielem celem ustalenia nowego terminu lub innej formy zaliczenia.

8. Uczniowie oraz rodzice będą informowani o postępach i uzyskanych ocenach poprzez dziennik elektroniczny oraz w trakcie spotkań wywiadowczych.

9. Każdy uczeń lub rodzic będzie miał możliwość konsultacji z nauczycielem za pomocą wideokonferencji w aplikacji MS Teams w ustalonych wcześniej godzinach konsultacji, bądź na spotkaniach wywiadowczych.

&7

 Warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego i sprawdzianu wiadomości i umiejętności w trybie odwoławczym oraz warunki ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania

Dyrektor szkoły – w razie konieczności ustali sposób i warunki przeprowadzania wspomnianych egzaminów i sprawdzianu (odrębnie dla każdego ucznia, uwzględniając możliwości techniczne poszczególnych uczestników). Dopuszcza się stacjonarną formę egzaminowania z zachowaniem daleko idących środków ochrony epidemiologicznej zgodnie z procedurami bezpieczeństwa przyjętymi w szkole. Jeżeli warunki techniczne na to pozwolą, to egzaminy te oraz sprawdzian wiedzy i umiejętności będą mogły również być przeprowadzone zdalnie.

&8

Bezpieczeństwo w sieci

1. Przetwarzanie danych osobowych podczas kształcenia zdalnego jest realizowane przez szkołę na podstawie obowiązujących w szkole regulacji RODO oraz rozporządzania Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczącego kształcenia zdalnego.

2. Rozwiązania stosowane przez szkołę są zgodne z zasadami bezpieczeństwa dzieci w sieci internetowej.

3. Rodzice muszą zachować szczególna ostrożność i czujność w użytkowaniu przez dzieci współczesnych systemów operacyjnych, które mają charakter wielozadaniowy, a urządzenia przeznaczone w domu ucznia do realizacji zdalnej edukacji mogą zawierać połączenia prowadzące do szkodliwych stron.

4. Istnieje kilka grup ryzyka, do których należy: cyberprzestępczość, cyberbullying, wyłudzanie danych, zagrożenia związane ze szkodliwym oprogramowaniem oraz szkodliwymi treściami. Ochrona uczniów przed tymi i innymi zagrożeniami jest obowiązkiem rodziców/opiekunów prawnych.

5. Rekomenduje się zastosowanie mechanizmów kontroli rodzicielskiej.

6. Trzeba zwracać uwagę na wszystkie programy, aplikacje czy strony internetowe używane podczas nauczania zdalnego. Nauczyciel korzystając z tego typu rozwiązań i wskazując je uczniom podczas nauczania zdalnego kieruje się zasadami bezpieczeństwa w sieci.

7. W szczególności nie należy korzystać ze stron wskazywanych przez przeglądarkę lub programy antywirusowe zainstalowane na komputerze jako podejrzane, nie należy także klikać na reklamy internetowe, jakie mogą pojawić się w czasie korzystania ze nauki zdalnej, na linki do serwisów niewskazywanych bezpośrednio przez nauczyciela, nie pobierać załączników niewskazanych przez nauczyciela.

 

&9

 Uwagi końcowe

1. Dyrektor zastrzega sobie prawo zmiany niniejszego regulaminu w dowolnej chwili.

2. O zmianach użytkownicy zostaną poinformowani niezwłocznie drogą elektroniczną za pośrednictwem e-dziennika i szkolnej strony internetowej.

3. W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem zastosowanie mają przepisy prawa powszechnie obowiązującego.