- Odwiedziny: 1198917
- Do końca roku: 339 dni
- Do wakacji: 150 dni
Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Otfinowie
-
Statystyki
-
Kalendarium
Wtorek, 2021-01-26
Imieniny: Lutosława, Normy
Kryteria ocen z zachowania
§ 64
1. Podstawą do ustalenia oceny zachowania jest ilość i kategoria wpisów w e-dzienniku w zakładce UWAGI.
2. Ocenę zachowania wystawia wychowawca.
3. Przy ustalaniu oceny zachowania ucznia wychowawca kieruje się ponadto:
a) opinią nauczycieli;
b) opinią uczniów danej klasy;
c) samooceną ucznia.
4. Wyjściową oceną zachowania jest ocena: dobra.
5. Ocena zachowania ustalona na koniec roku szkolnego uwzględnia ocenę z pierwszego półrocza.
6. Zachowanie ucznia poza szkołą wpływa na ocenę, o ile wychowawca został o nim poinformowany.
7. Ocena zachowania ucznia nie podlega zmianie w trybie decyzji administracyjnej.
8. Zasady wystawiania ocen zachowania:
ZACHOWANIE WZOROWE
Stosunek do obowiązków szkolnych, reprezentowanie szkoły, zachowanie na lekcji:
- uczeń osiąga wyniki nauczania maksymalne w stosunku do swoich możliwości,
- zawsze jest przygotowany do lekcji lecz dopuszcza się 2 razy w półroczu zgłoszenie np. lub bz.
- sumiennie wykonuje polecenia nauczyciela, rzetelnie wywiązuje się z powierzonych mu oraz podejmowanych dobrowolnie różnorodnych prac i zadań, można na nim polegać,
- bierze udział (jeżeli ma możliwości i predyspozycje) w konkursach, zawodach, imprezach, uroczystościach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych lub czynnie uczestniczy w ich organizowaniu, godnie reprezentuje szkołę,
- pilnie uważa na lekcjach,
- nie opuszcza zajęć lekcyjnych bez ważnego powodu,
- nie ma żadnych godzin nieusprawiedliwionych,
- ma nie więcej niż jedną uwagę w półroczu zapisaną w e-dzienniku,
- ma nie więcej niż 3 spóźnienia w semestrze,
- bez zastrzeżeń przestrzega zapisów statutu i innych dokumentów wewnątrzszkolnych,
- rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych lub poprzez samokształcenie,
- nie otrzymał nagany wychowawcy ani nagany dyrektora.
Kultura osobista, kultura języka:
- nigdy nie używa wulgarnych słów, wykazuje wysoką kulturę słowa,
- jest tolerancyjny, szanuje godność osobistą i z szacunkiem odnosi się do innych osób,
- wzorowo zachowuje się na lekcjach, podczas przerw i poza szkołą,
- zawsze nosi obuwie zmienne i ma stosowny uczniowski wygląd,
- dba o estetykę swojego wyglądu i higienę osobistą,
- zawsze kulturalnie rozmawia z osobami dorosłymi i rówieśnikami,
- szanuje symbole narodowe, religijne i szkolne.
Zaangażowanie społeczne:
- umie współżyć w zespole,
- jest uczynny, chętnie pomaga innym,
- dba o wygląd klasy i najbliższego otoczenia,
- jest zaangażowany w życie klasy i szkoły,
- szanuje mienie własne, innych osób i społeczne,
- nie wykazuje przejawów agresji, przeciwstawia się i reaguje na wszelkie przejawy przemocy, agresji i brutalności,
- dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
- zawsze wzorowo wykonuje powierzone mu obowiązki,
- wykazuje inicjatywę w podejmowaniu działalności na rzecz klasy, szkoły, środowiska lokalnego,
- postępuje zgodnie z dobrem szkolnej społeczności, dba o honor i tradycje szkoły,
- chętnie bierz udział w akcjach charytatywnych.
Dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie i zachowanie norm etycznych:
- sam dostrzega i właściwie reaguje na własne błędy i potknięcia,
- jest wzorem dla innych, nie ulega namowom, naciskom, potrafi bronić własnego zdania, nie daje się sprowokować,
- w stosunku do ucznia nie jest potrzebne zwracanie uwagi, sam dostrzega uchybienia
i je eliminuje, - respektuje zasady współżycia społecznego i ogólnie przyjęte normy etyczne wobec siebie i innych,
- nie ulega nałogom.
ZACHOWANIE BARDZO DOBRE
Stosunek do obowiązków szkolnych, reprezentowanie szkoły, zachowanie na lekcji:
- osiąga wyniki nauczania wysokie w stosunku do swoich możliwości,
- zawsze jest przygotowany do lekcji lecz dopuszcza się 3 razy w półroczu zgłoszenie np. lub bz,
- wykonuje polecenia nauczyciela, podejmuje się wykonywania dodatkowych zadań
na prośbę nauczyciela, - angażuje się (jeżeli ma możliwości i predyspozycje) do udziału w konkursach, zawodach, imprezach, uroczystościach klasowych, szkolnych i pozaszkolnych lub czynnie uczestniczy w ich organizowaniu,
- pilnie uważa na lekcjach,
- ma nie więcej niż jedną godzinę nieusprawiedliwioną w półroczu,
- nie opuszcza zajęć lekcyjnych bez ważnego powodu,
- może mieć nie więcej niż 2 spóźnienia w semestrze,
- może mieć nie więcej niż trzy uwagi w półroczu zapisane w e-dzienniku,
- nie otrzymał nagany wychowawcy ani nagany dyrektora,
- zmotywowany przez nauczycieli rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania.
- przestrzega zapisów statutu i innych dokumentów wewnątrzszkolnych,
Kultura osobista, kultura języka:
- nie używa wulgarnych słów, stosuje zwroty grzecznościowe,
- jest miły i uprzejmy we wszystkich kontaktach interpersonalnych,
- zachowanie na lekcjach, podczas przerw i poza szkołą nie budzi zastrzeżeń,
- nosi obuwie zmienne i ma stosowny uczniowski wygląd zewnętrzny,
- dba o estetykę swojego wyglądu i higienę osobistą.
Zaangażowanie społeczne:
- umie współżyć w zespole,
- jest uczynny, w razie potrzeby pomaga innym,
- bardzo dobrze wykonuje powierzone mu obowiązki (np. dyżury, inne zobowiązania),
- szanuje mienie własne, innych osób i społeczne,
- nie wykazuje i przeciwstawia się przejawom przemocy i agresji.
- angażuje się w życie klasy,
- dba o wygląd klasy i najbliższego otoczenia,
- postępuje zgodnie z dobrem szkolnej społeczności, dba o honor i tradycje szkoły.
Dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie i zachowanie norm etycznych:
- zachowuje się bez zarzutu w szkole i poza nią,
- nie ulega namowom, naciskom, potrafi bronić własnego zdania, nie daje się sprowokować,
- właściwie reaguje na własne błędy i potknięcia,
- dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych,
- po zwróceniu uwagi natychmiast eliminuje uchybienia w swoim zachowaniu,
- respektuje zasady współżycia społecznego i ogólnie przyjęte normy etyczne wobec siebie i innych,
- nie ulega nałogom.
ZACHOWANIE DOBRE
Stosunek do obowiązków szkolnych, reprezentowanie szkoły, zachowanie na lekcji:
- osiąga wyniki nauczania adekwatne w stosunku do swoich możliwości,
- jest przygotowany do lekcji lecz dopuszcza się 4 razy w półroczu zgłoszenie np. lub bz,
- podejmuje się wykonywania dodatkowych zadań na polecenie nauczyciela,
- uważa na lekcjach,
- wywiązuje się ze swoich obowiązków szkolnych,
- ma nie więcej niż 7 godzin nieusprawiedliwionych,
- uczeń otrzymał w semestrze więcej wpisów pozytywnych niż negatywnych (o niskiej szkodliwości)
- może pięciokrotnie w semestrze spóźnić się na lekcje,
- systematycznie i odpowiednio motywowany rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia,
- przestrzega zapisów statutu i innych dokumentów wewnątrzszkolnych,
Kultura osobista, kultura języka:
- zachowuje się odpowiednio do sytuacji,
- nie używa wulgarnych słów,
- stosuje zwroty grzecznościowe,
- nosi obuwie zmienne i ma stosowny uczniowski wygląd zewnętrzny,
- dba o estetykę swojego wyglądu i higienę osobistą.
Zaangażowanie społeczne:
- respektuje zasady współżycia społecznego i ogólnie przyjęte normy etyczne wobec siebie i innych,
- zachowanie na lekcjach, podczas przerw i poza szkołą nie budzi poważnych zastrzeżeń (nie wymaga interwencji pedagoga, dyrektora szkoły, uczeń nie otrzymał naganny wychowawcy ani dyrektora szkoły),
- wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków,
- angażuje się w życie klasy w wybrany przez siebie sposób lub na prośbę nauczyciela,
- dba o wygląd klasy i najbliższego otoczenia,
- dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne, nie naraża innych,
- nie przejawia agresji słownej i fizycznej.
- szanuje mienie własne, innych osób i społeczne,
- dba o honor i tradycje szkoły.
Dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie i zachowanie norm etycznych:
- jego zachowanie nie budzi zastrzeżeń w szkole i poza nią,
- stosowane środki zaradcze przynoszą pozytywne rezultaty, a uchybienia ulegają poprawie po zwróceniu uwagi,
- nie ulega nałogom.
ZACHOWANIE POPRAWNE
Stosunek do obowiązków szkolnych, reprezentowanie szkoły, zachowanie na lekcji:
- uczy się na minimum swoich możliwości, nie wykorzystuje całego swojego potencjału,
- motywowany nie podejmuje dodatkowych działań,
- wykonuje polecenia nauczyciela,
- zdarza mu się nie przygotować do lekcji (maksymalnie 10 razy w semestrze otrzymał np. lub bz),
- pozytywnie reaguje na uwagi nauczyciela,
- posiada więcej uwag negatywnych niż pozytywnych,
- ma nie więcej niż 14 godzin nieusprawiedliwionych w półroczu,
- może mieć maksymalnie 5 spóźnień w półroczu,
- otrzymał 1 naganę wychowawcy,
- zdarza mu się naruszać zapisy statutu i innych dokumentów wewnątrzszkolnych,
Kultura osobista, kultura języka:
- wykazuje elementarną kulturę osobistą,
- czasami nie zmienia obuwia,
- dba o higienę osobistą i estetyczny wygląd, nosi odpowiedni strój szkolny.
Zaangażowanie społeczne:
- nie stosuje agresji słownej i fizycznej wobec otoczenia,
- dba o bezpieczeństwo swoje, nie naraża innych,
- szanuje mienie własne, innych osób i społeczne,
- sporadycznie podejmuje działania społeczne, ale tylko na polecenie nauczyciela,
- wykonuje powierzone mu obowiązki lub zobowiązania.
Dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie i zachowanie norm etycznych:
- jest biernym uczestnikiem życia szkolnego,
- uchybienia w zachowaniu ucznia nie wynikają ze złej woli i stosowane środki zaradcze przynoszą rezultaty,
- nie ulega nałogom.
ZACHOWANIE NIEODPOWIEDNIE
Stosunek do obowiązków szkolnych, reprezentowanie szkoły, zachowanie na lekcji:
- uczy się wyraźnie poniżej swoich możliwości,
- nie pracuje na lekcjach, często jest do nich nie przygotowany (nie odrabia prac domowych, nie przynosi zeszytów itp.),
- nie reaguje właściwie na uwagi nauczyciela,
- zdarza mu się nie wykonywać poleceń nauczyciela,
- nie jest zainteresowany życiem klasy i szkoły,
- zaniedbuje obowiązki (dyżury, inne zobowiązania),
- ma powyżej 6 spóźnień w semestrze,
- ma powyżej 14 godzin nieusprawiedliwionych w półroczu,
- przeważa ilość wpisów negatywnych typu:
- aroganckie zachowanie wobec nauczyciela,
- zaczepki fizyczne,
- używanie wulgarnego słownictwa,
- niszczenie rzeczy innych,
- samowolne opuszczanie terenu szkoły w czasie lekcji oraz przed i po lekcjach (dojeżdżający),
- używanie telefonów komórkowych podczas lekcji i w szkole,
- ucieczka z lekcji,
- okłamywanie nauczyciela,
- rozpowszechnianie, posiadanie treści pornograficznych,
- publikowanie lub udostępnianie treści multimedialnych bez zgody lub wiedzy osoby, której one dotyczą, umieszczanie obraźliwych komentarzy np. na portalach społecznościowych,
- niewykonywanie przyjętego na siebie zobowiązania,
- samowolne dopisywanie ocen w dzienniku,
- nieoddanie książek do biblioteki szkolnej na tydzień prze klasyfikacją,
- inne rażące przewinienia.
- często narusza zapisy statutu i innych dokumentów wewnątrzszkolnych,
- uczeń otrzymał 2 nagany wychowawcy.
Kultura osobista, kultura języka:
- przejawia niewłaściwe zachowania wobec pracowników szkoły, kolegów, otoczenia,
- używa wulgarnych słów,
- często nie zmienia obuwia,
- nie dba o higienę osobistą i estetyczny wygląd,
- nie nosi stosownego ubioru szkolnego.
Zaangażowanie społeczne:
- nie podejmuje żadnych działań społecznych nawet na polecenie nauczyciela,
- w życiu klasy pełni rolę destrukcyjną,
- zdarza mu się zakłócić przebieg lekcji lub uroczystości szkolnych (rozmowa, śmiech, komentarze, gesty itp.),
- nie szanuje mienia własnego, kolegów, społecznego,
- niszczy mienie innych osób i społeczne,
- stosuje przemoc słowną i fizyczną wobec innych,
- kłamie, oszukuje,
- ma negatywny wpływ na innych,
- celowo naraża na niebezpieczeństwo siebie i innych,
- są na niego skargi spoza szkoły.
Dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie i zachowanie norm etycznych:
- nie wykorzystuje szans stwarzanych mu przez szkołę,
- nie dba o własną godność osobistą,
- brak u niego poczucia winy i skruchy,
- często wymagana jest interwencja wychowawcy, nauczycieli, pedagoga (rozmowa, upomnienie, nagana), a środki zaradcze stosowane przez szkołę przynoszą jedynie krótkotrwałą poprawę,
- stosuje szkodliwe używki.
ZACHOWANIE NAGANNE
Stosunek do obowiązków szkolnych, reprezentowanie szkoły, zachowanie na lekcji:
- uczy się wyraźnie poniżej swoich możliwości,
- nie pracuje na lekcjach, nie przygotowuje się do zajęć szkolnych (nie odrabia prac domowych, nie przynosi zeszytów itp.),
- jest nieobowiązkowy, niezdyscyplinowany,
- nie reaguje na uwagi nauczyciela dotyczące jego wiedzy i zachowania,
- ma powyżej 7 spóźnień w semestrze,
- bez pozwolenia wychodzi z sali lub ze szkoły w czasie zajęć szkolnych,
- w ciągu semestru ma powyżej 21 godzin nieusprawiedliwionych,
- w semestrze otrzymał przeważającą liczbę uwag negatywnych nad pozytywnymi, typu:
- aroganckie zachowanie wobec nauczyciela,
- zaczepki fizyczne,
- używanie wulgarnego słownictwa,
- niszczenie rzeczy innych,
- samowolne opuszczanie terenu szkoły w czasie lekcji oraz przed i po lekcjach
(dojeżdżający),
- używanie telefonów komórkowych podczas lekcji i w szkole,
- ucieczka z lekcji,
- okłamywanie nauczyciela,
- rozpowszechnianie, posiadanie treści pornograficznych,
- publikowanie lub udostępnianie treści multimedialnych bez zgody lub wiedzy osoby, której one dotyczą, umieszczanie obraźliwych komentarzy np. na portalach społecznościowych,
- niewykonywanie przyjętego na siebie zobowiązania,
- samowolne dopisywanie ocen w dzienniku,
- nieoddanie książek do biblioteki szkolnej na tydzień prze klasyfikacją,
- udział w bójce,
- niszczenie sprzętu, mebli i otoczenia,
- pobicie,
- kradzież,
- zastraszanie,
- wyłudzanie pieniędzy,
- psychiczne znęcanie się nad innymi,
- picie alkoholu, palenie papierosów,
- zażywanie środków uzależniających i odurzających,
- wnoszenie alkoholu do szkoły, środków odurzających lub narzędzi zagrażających zdrowiu lub życiu (noże, broń),
- fałszowanie usprawiedliwień, podpisów rodziców i innych dokumentów szkolnych,
- inne czyny naganne.
- często narusza zapisy statutu i innych dokumentów wewnątrzszkolnych,
- otrzymał naganne dyrektora szkoły.
Kultura osobista, kultura języka:
- nie zachowuje podstawowych zasad kultury osobistej,
- nagminnie używa wulgarnych słów i gestów,
- demonstracyjnie reaguje na uwagi (odwraca się, odchodzi, zaprzecza, wyśmiewa się, dopuszcza się wyzywających gestów itp.),
- nie zmienia obuwia
- wygląda nieestetycznie, ma niestosowny strój.
- uczestnictwo w lekcjach i imprezach szkolnych ogranicza celowo do zakłócania ich przebiegu (gwizdy, komentarze, wyśmiewanie, postawa niezgodna z wymogami sytuacji,) prowokuje innych przez dyskusje, dogadywanie, zaczepianie, pokazywanie niestosownych gestów itp.,
Zaangażowanie społeczne:
- celowo nie zachowuje się stosownie do sytuacji, jego zachowanie jest nie do przyjęcia dla otoczenia,
- kłamie, oszukuje,
- jest nieżyczliwy, niekoleżeński, złośliwy w stosunkach międzyludzkich,
- jego zachowanie jest agresywne (przekleństwa, wyzwiska, zastraszanie, poniżanie godności innych, pobicie, bójki, kopanie, uszkodzenie ciała itp.),
- komentuje wypowiedzi nauczyciela lub kolegów,
- odmawia wykonania obowiązków na rzecz społeczności szkolnej,
- destrukcyjnie wpływa na społeczność szkolną poprzez prowokowanie innych,
- celowo niszczy mienie kolegów i społeczne (wyposażenie sal lekcyjnych, zieleni, pomocy naukowych, itp.),
- są na niego skargi spoza szkoły,
- swoim zachowaniem naraża siebie i innych na niebezpieczeństwo,
- demoralizuje innych przez swoje zachowanie oraz nakłania do nieodpowiednich zachowań,
- wszedł w konflikt z prawem (kradzież, zniszczenie, rozboje, pobicia, włamania, wyłudzenia, cyberprzemoc),
- przynosi do szkoły niebezpieczne narzędzia, przedmioty, substancje.
Dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie i zachowanie norm etycznych:
- nie wykorzystuje szans stwarzanych mu przez szkołę,
- brak u niego poczucia winy i skruchy,
- nie dba o własne zdrowie i godność osobistą,
- stosowane wobec ucznia środki zaradcze nie przynoszą rezultatów,
- ulega nałogom.
V. Postanowienia końcowe
- Uczeń jest zobowiązany do dostarczenia usprawiedliwienia lub zwolnienia lekarskiego za godziny nieobecne lub spóźnienia. Sposób usprawiedliwiania nieobecności jest zawarty w statucie szkoły.
2. Poprzez wykroczenie rozumie się:
- Konflikt z prawem,
- Znieważanie osoby funkcjonariusza publicznego,
- Przyjście do szkoły pod wpływem alkoholu lub narkotyków,
- Działania ścigane z urzędu: przemoc fizyczna, psychiczna, kradzieże, wyłudzenia, pobicia, cyberprzemoc.
3. Szczegółowe procedury postępowania w przypadkach:
- Cyberprzemocy,
- Korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w szkole,
- Zachowania się uczniów podczas przerw międzylekcyjnych,
- Zachowania się uczniów podczas wycieczek znajdują się w statucie szkoły.
4. Jeżeli ilość uwag negatywnych w znaczący sposób przekracza ilość pozytywnych to uczeń traci funkcję społeczną w klasie oraz zostaje wydalony z Samorządu Uczniowskiego.
5. Uczeń, który otrzyma w półroczu naganę dyrektora, otrzymuje ocenę o stopień niższą niż wynika to z uzyskanych przez niego w półroczu/ roku wpisów .
6. Uczeń może ubiegać się o wyższą niż przewidywana ocenę roczną zachowania, jeżeli spełnia następujące warunki:
1) dopuszczał się łamania postanowień regulaminu szkolnego, ale po interwencji wychowawcy, pedagoga, dyrektora lub rodziców nastąpiła poprawa zachowania wyrażająca się brakiem negatywnych uwag dotyczących jego osoby;
2) zgłosił wychowawcy zastrzeżenia do przewidywanej oceny zachowania do dwóch dni od momentu poinformowania o ocenie.
7. Wychowawca do dwóch dni od momentu zgłoszenia przez ucznia zastrzeżeń rozpatruje jego wniosek.
8. Wychowawca ustala ocenę wyższą lub utrzymuje wcześniej proponowaną oraz informuje o tym ucznia nie później niż dwa dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej.