Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Otfinowie


  • Statystyki

    • Odwiedziny: 2035907
    • Do końca roku: 232 dni
    • Do wakacji: 39 dni

  • Kalendarium

    Poniedziałek, 2024-05-13

    Imieniny: Agnieszki, Magdaleny


  • Kartka z kalendarza

Zielona Szkoła

 W dniach od 07.05 do 12.05.2012 roku uczniowie klasy pierwszej Publicznego Gimnazjum w Otfinowie wyjechali na „ Zieloną Szkolę” do Zawoi. Organizatorem była wychowawczyni  Pani mgr Jadwiga Dziubla.
 Wyjazd nie byłby możliwy gdyby nie sponsorzy, którzy sfinansowali „Zieloną Szkołę”. Dzięki nim młodzież naszej szkoły mogła uczestniczyć po raz pierwszy w tygodniowych zajęciach edukacyjno- wychowawczych prowadzonych przez profesjonalistów „Zielonej Szkoły”. Bardzo doceniamy ten gest sponsorski, który mamy nadzieję, że zaowocuje w przyszłości dobrem i właściwą współpracą z naszą szkołą.

 Nadrzędnymi celami było:
1. Przenikanie treści ekologicznych do treści nauczania wszystkich przedmiotów.
2. Kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w codziennym działaniu.
3. Poznanie, pokochanie i szanowanie środowiska.
4. Zaznajomienie uczniów z najważniejszymi obiektami i zabytkami regionu beskidzkiego.
5. Poszerzanie wiedzy zdobywanej w czasie zajęć lekcyjnych.
6. Wyrabianie umiejętności obserwacji środowiska naturalnego i samodzielnego wnioskowania.
7. Pobudzanie i rozwijanie aktywności twórczej uczniów.
8. Uświadomienie roli człowieka w działaniach na rzecz ochrony środowiska.
9. Nabywanie umiejętności dbania o swoje zdrowie i higieny ciała.

 Założone w programie cele zostały przetworzone na konkretne działania. Uczestnicy „ Zielonej Szkoły” poznali tereny Beskidu Żywieckiego podczas wycieczek do Babiogórskiego Parku Narodowego oraz skansenu w Zawoi, Halę Barankową , Parku Czarnego Daniela gdzie na wyciągnięcie ręki mogli karmić głaskać jelenie i daniele oraz zdobyli szczyt Babiej Góry. Towarzyszący nam przewodnik wprowadził nas w tematykę dotyczącą ukształtowania terenu, ochrony środowiska oraz zapoznał uczniów z bogactwem i różnorodnością świata roślinnego i zwierzęcego.
 Każdy dzień mieliśmy wypełniony „ po brzegi”. Większą część dnia zawsze spędzaliśmy w terenie. Uczniowie obserwowali krajobraz górski, jej uroki, nowe obiekty kulturalne i spotkali się z ciekawymi ludźmi tamtej okolicy . Zapoznali się z historią i legendą powstania Zawoi.
 Każda nasza wyprawa kończyła się wspólnym omówieniem zdobytych wiadomości. Dodatkowo codziennie uczniowie układali notatki dotyczące najważniejszych wydarzeń dnia. Młodzież otrzymywała też indywidualne lub grupowe zadania, które bardzo chętnie i z wielkim zaangażowaniem wypełniała. Na zakończenie każdego dnia mieli przygotowane różne atrakcje jak: ognisko z pieczeniem kiełbasek podczas , którego wszyscy świetnie się bawili, dyskotekę muzyczną karaoke, humorystyczny występ górali babiogórskich. Uczniowie brali udział w zajęciach artystycznych takich jak: malowanie na szkle, zajęcia z ciastem solnym, wykonywali także eko-zabawki     z siana oraz malowali ptaszki  wyrzeźbione  przez ludowego rzeźbiarza.
Kolejną atrakcją był park linowy Trollandia położony w lesie obok kolejki na Górę  Żar .  Młodzież przeszła szkolenie instruktażowe. Po dopuszczeniu przez instruktora otrzymali sprzęt zabezpieczający przed upadkiem z wysokości tj. uprząż, lonża wraz z karabinkami, rolka i kask. Do  dyspozycji mieli trzy trasy do pokonania, trasę niską do 8m., trasę wysoką do 20m.i trasę zjazdową  składająca się z 5 długich zjazdów z jednego zbocza na drugie na wysokości 25m.                   
Istotnym, nieodłącznym elementem „ Zielonej Szkoły” był program działań wychowawczych i edukacyjnych z języka polskiego i ekologii. Dobór tematów i sposób przekazania treści miał przede wszystkim wywołać aktywność uczniów, pomóc im w uzupełnieniu wiedzy i doskonaleniu posiadanych umiejętności oraz w rozwijaniu samodzielności myślowej. Staraliśmy się to osiągnąć stosując aktywizujące metody, takie jak burza mózgów, krzyżówki, dyskusje, metaplan, wycieczki, opis uzasadniający i porównujący, proponując obok ćwiczeń indywidualnych pracę w grupach i mniejszych zespołach uczniowskich.
W czasie zajęć na „ Zielonej Szkole” ważną rolę odgrywała nauka przez zabawę, która rozwijała w uczniach spostrzegawczość , wyobraźnię, pamięć i procesy myślowe. W zabawach ujawniały się wiadomości i twórcza fantazja. Zabawy dydaktyczne korzystnie wpływały na kształtowanie odpowiednich postaw  i nastawień wobec nauki, pracy własnej i innych ludzi oraz wobec otaczającej rzeczywistości społeczno-przyrodniczej.
Aranżacja różnych sytuacji wychowawczych miała służyć przede wszystkim rozwojowi osobowościowemu młodych ludzi, ukierunkowaniu ich postaw, wyznaczeniu priorytetów. Podczas zajęć wychowawczych uczestnicy „ Zielonej Szkoły” mogli podzielić się swoimi emocjami, sądami, refleksjami, zarówno  w trakcie otwartej dyskusji, jak w formie anonimowej ankiety.
W trakcie tego sześciodniowego pobytu młodzież zdobyła wiele cennych informacji i doświadczeń wyniesionych z kontaktu z przyrodą. Nie przyswoiliby sobie tylu wiadomości na podstawie suchych informacji książkowych. Zajęcia skłaniały do twórczej aktywności wymagały koncentracji, spostrzegawczości i wyobraźni.
Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze oraz wspólne spędzanie wolnego czasu były doskonałą okazją do integracji całego zespołu, sprzyjały wytworzeniu korzystnych relacji nauczyciel-uczeń.
Nasi uczniowie zasługują na szczególną pochwałę, ponieważ ich sposób bycia i zachowanie było wzorowe i budziło zachwyt wszystkich, którzy mieli z nimi styczność.