Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Otfinowie


  • Statystyki

    • Odwiedziny: 2017163
    • Do końca roku: 248 dni
    • Do wakacji: 55 dni

  • Kalendarium

    Sobota, 2024-04-27

    Imieniny: Sergiusza, Teofila


  • Kartka z kalendarza

Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem

Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w Zespole Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Otfinowie

 

Wstęp

Dobro i bezpieczeństwo dzieci w Zespole Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Otfinowie są priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników Zespołu Szkół na rzecz dzieci. Pracownik szkoły traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Realizując zadania Szkoły, działa w ramach obowiązującego prawa, obowiązujących w nim przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych kompetencji. Niedopuszczalne jest, by pracownik Szkoły stosował wobec dziecka jakiekolwiek formy przemocy.

Niniejszy system ochrony dzieci przed krzywdzeniemokreślaprocedury interwencji, działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci, a w sytuacji gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową  i efektywną pomoc dziecku oraz wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych w Szkole za bezpieczeństwo dzieci do niego uczęszczających.

Niniejsze Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem zostały opublikowane na stronie internetowej Zespołu Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Otfinowie.Są szeroko promowane wśród całego personelu, rodziców i dzieci uczęszczających do Szkoły i Przedszkola. Poszczególne grupy małoletnich są z poniższymi Standardami aktywnie zapoznawane poprzez prowadzone działania edukacyjne i informacyjne.

 

Rozdział I

Obszary Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem

§ 1.

Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem tworzą bezpieczne i przyjazne środowisko Szkoły i Przedszkola. Obejmują cztery obszary:

1)     Politykę Ochrony Małoletnich, która określa:

a)     zasady bezpiecznej rekrutacji personelu do pracy w Zespole Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Otfinowie,

b)     zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko,

c)     zasady reagowania w Szkole i Przedszkolu w przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia,

d)     zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci,

e)     zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych,

2)     personel – obszar, który określa:

a)     zasady rekrutacji personelu pracującego z dziećmi w Szkole i Przedszkolu, w tym obowiązek uzyskiwania danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym członku personelu oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa, informacji z Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskiwania oświadczenia personelu dotyczącego niekaralności lub braku toczących się postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej
i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego,

b)     zasady bezpiecznych relacji personelu Szkoły i Przedszkola z małoletnimi, wskazujące, jakie zachowania na terenie Szkoły i Przedszkola są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem,

c)     zasady zapewniania pracownikom podstawowej wiedzy na temat ochrony małoletnich przed krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia,
w zakresie:

-       rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,

-       procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,

-       odpowiedzialności prawnej pracowników Szkoły i Przedszkola, zobowiązanych do podejmowania interwencji,

d)     zasady przygotowania personelu Szkoły i Przedszkola (pracującego z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami) do edukowania:

-       dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,

-       rodziców/opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem,

e)     zasady dysponowania materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz aktywnego ich wykorzystania,

3)     procedury – obszar określający działania, jakie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu Szkoły i Przedszkola, członków rodziny, rówieśników i osób obcych:

a)     zasady dysponowania przez Szkołę i Przedszkole danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia), oraz zapewnienia do nich dostępu wszystkim pracownikom,

b)     zasady eksponowania informacji dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy
w trudnej sytuacji, w tym numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci
i młodzieży,

4)     monitoring – obszar, który określa:

a)     zasady weryfikacji przyjętych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem – przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych
z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci,

b)     zasady organizowania przez Szkołę i Przedszkolekonsultacji z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami.

 

Rozdział II

Słowniczek terminów

§ 2.

  1. Dziecko/małoletni – każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  2. Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie.
  3. Personel – każdy pracownik Szkoły i Przedszkola bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi.
  4. Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
  5. Instytucja – każda instytucja świadcząca usługi dzieciom lub działająca na rzecz dzieci.
  6. Dyrekcja – osoba (lub podmiot), która w strukturze Szkoły i Przedszkola jest uprawniona do podejmowania decyzji.
  7. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka konieczne jest poinformowanie rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  8. Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrektora Szkoły i Przedszkola pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie Szkoły i Przedszkola oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
  9. Osoby odpowiedzialne za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczeni przez dyrektora Szkoły i Przedszkola pracownicy sprawujący nadzór nad realizacją niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
  10. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

 

Rozdział III

Czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci – zasady rozpoznawania i reagowania

§ 3.

  1. Rekrutacja pracowników Szkoły i  Przedszkola odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady Rekrutacji stanowią Załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
  2. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko ustalone w Szkole i  Przedszkolu. Zasady stanowią Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
  3. Pracownicy Szkoły i Przedszkola posiadają wiedzę na temat czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia dzieci i zwracają na nie uwagę w ramach wykonywanych obowiązków.
  4. Pracownicy Szkoły i Przedszkola monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
  5. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy Szkoły i Przedszkola podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.

 

Rozdział IV

Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że małoletni doświadcza krzywdzenia

 

§ 4.

W przypadku powzięcia przez pracownika Szkoły i Przedszkola podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji (do wyboru) dyrektorowi Szkoły i Przedszkola/wychowawcy/pedagogowi szkolnemu lub specjalnemu/psychologowi (jeśli jest zatrudniony).

§ 5.

  1. Po uzyskaniu informacji, dyrektor Szkoły i Przedszkola/pedagog (do wyboru) wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, i informuje ich o podejrzeniu.
  2. Wyznaczona przez dyrektora Szkoły i Przedszkola osoba (np. pedagog) sporządza opis sytuacji szkolnej/przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami oraz opracowuje plan pomocy małoletniemu.
  3. Plan pomocy małoletniemu powinien zawierać wskazania dotyczące:

a)     podjęcia przez Szkołę i  Przedszkole działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,

b)     wsparcia, jakie zaoferuje dziecku Szkoła i Przedszkole,

c)      skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

 

§ 6.

  1. W bardziej skomplikowanych przypadkach (dotyczących np. wykorzystywania seksualnego lub znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor Szkoły i Przedszkola powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog/wychowawca dziecka, dyrektor, inni pracownicy mający wiedzę na temat skutków krzywdzenia dziecka lub o krzywdzonym dziecku.
  2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy małoletniemu, spełniający wymogi określone w § 5 pkt 3 niniejszych Standardów, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.
  3. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłoszą rodzice/opiekunowie dziecka, dyrektor Szkoły i Przedszkola jest zobowiązany powołać zespół interwencyjny.
  4. Zespół, o którym mowa w punkcie 3, wzywa rodziców/opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.

 

§ 7.

  1. Sporządzony przez zespół interwencyjny plan pomocy małoletniemu wraz z zaleceniem współpracy przy jego realizacji przedstawiany jest rodzicom/opiekunom przez pedagoga.
  2. Pedagog informuje rodziców/opiekunów o obowiązku Szkoły i Przedszkola – jako instytucji – zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji). Uwaga! Pracownicy Szkoły i Przedszkola uczestniczą w realizacji procedury „Niebieskiej Karty”, w tym uprawnieni są do samodzielnego jej wszczynania.
  3. Po poinformowaniu rodziców/opiekunów małoletniego przez pedagoga – zgodnie z punktem poprzedzającym – dyrektor Szkoły i Przedszkola składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
  4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie 3.
  5. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone – Szkoła i Przedszkole informuje o tym fakcie rodziców/opiekunów dziecka na piśmie.

 

§ 8.

  1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 3 do niniejszych Standardów. Kartę tę załącza się do dokumentacji dziecka w Szkole i Przedszkolu.
  2. Wszyscy pracownicy Szkoły i Przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

 

 

Rozdział V

Zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych małoletnich

§ 9.

  1. Szkoła i Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka, zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci stanowią Załącznik nr 4 do niniejszych Standardów.

 

§ 10.

  1. Pracownikowi Szkoły i Przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na jego terenie bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  2. W celu uzyskania zgody, o której mowa w punkcie 1, pracownik Szkoły i Przedszkola może skontaktować się z opiekunem dziecka, by uzyskać zgodę na nieodpłatne wykorzystanie zarejestrowanego wizerunku dziecka i określić, w jakim kontekście będzie wykorzystywany, np. że umieszczony zostanie na platformie YouTube w celach promocyjnych lubna stronie internetowej Szkoły i Przedszkola (niniejsza zgoda obejmuje wszelkie formy publikacji, w szczególności plakaty reklamowe, ulotki, drukowane materiały promocyjne, reklamę w gazetach i czasopismach oraz w Internecie itp.), lub ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

 

§ 11.

Upublicznienie przez pracownika Szkoły i Przedszkola wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka. Uwaga! Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

 

Rozdział VI

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w Szkole i Przedszkolu

 

§ 12.

  1. Szkoła i Przedszkole, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, podejmuje działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju. W szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych stanowią Załącznik nr 5 do niniejszych Standardów.
  2. Na terenie Szkoły i Przedszkola dostęp dziecka do Internetu możliwy jest tylko pod nadzorem pracownika Szkoły i Przedszkola na zajęciach komputerowych.
  3. W przypadku gdy dostęp do Internetu w Szkole i Przedszkolu realizowany jest pod nadzorem pracownika Szkoły i Przedszkola jest on zobowiązany informować dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu oraz czuwać nad ich bezpieczeństwem podczas korzystania z Internetu w czasie zajęć.
    1. Osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo w sieci w Szkole w Otfinowie w pracowni komputerowej jest nauczyciel uczący informatyki a w budynku szkoły w Gorzycach są odpowiedzialni nauczyciele korzystający z pracowni, zaś w bibliotece szkolnej - bibliotekarz. Natomiast za bezpieczeństwo w pozostałych salach lekcyjnych Szkoły w Otfinowie i Gorzycach (dotyczy sprzętu komputerowego tam znajdującego się) są odpowiedzialni nauczyciele uczący w danej klasie.
    2. Osoba odpowiedzialna za dostęp do Internetu w Szkole i Przedszkolu przeprowadza z dziećmi cykliczne szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu.
    3. Szkoła i Przedszkole zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu, przy komputerach.

 

§ 13.

  1. Osoba odpowiedzialna za dostęp do Internetu w Szkole i Przedszkolu w porozumieniu z dyrektorem całej szkoły zabezpiecza sieć przed niebezpiecznymi treściami, poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania.
  2. Wymienione w punkcie 1 oprogramowanie jest aktualizowane w miarę potrzeb – przynajmniej raz w miesiącu.

 

Rozdział VII

Monitoring stosowania Standarów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem

§ 14.

  1. Dyrektor Zespołu Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Otfinowie wyznacza Pana Przemysława Kotapkę, Panią Małgorzatę Kalita oraz Panią Joannę Górczak na osoby odpowiedzialne za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem w Szkole i Przedszkolu.
  2. Osoby, o których mowa w punkcie 1, są odpowiedzialne za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Standardach.
  3. Osoby odpowiedzialne za realizację i propagowanie Standardów ochrony małoletnich przeprowadzają wśród pracowników Szkoły i Przedszkola, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 6 do niniejszych Standardów. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia Standardów.
  4. Na podstawie przeprowadzonej ankiety osoby odpowiedzialne za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich sporządzają raport z monitoringu, który następnie przekazują dyrektorowi Szkoły i Przedszkola.
  5. Dyrektor Szkoły i Przedszkola na podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom, dzieciom i ich rodzicom/opiekunom.

 

Rozdział VII

Przepisy końcowe

§ 15.

  1. 1. Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie Standarów następuje poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń lub w innym widocznym miejscu w siedzibie Szkoły i Przedszkola lub poprzez przesłanie tekstu Standardów pracownikom i rodzicom dzieci drogą elektroniczną, lub zamieszczenie na stronie internetowej Szkoły i Przedszkola oraz wywieszenie w wersji skróconej – przeznaczonej dla dzieci.

 

Załączniki do w/w dokumentu znajdują się w plikach do pobrania

Pliki do pobrania