Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Otfinowie


  • Statystyki

    • Odwiedziny: 2026381
    • Do końca roku: 242 dni
    • Do wakacji: 49 dni

  • Kalendarium

    Piątek, 2024-05-03

    Imieniny: Jaropełka, Marii


  • Kartka z kalendarza

Język polski, informatyka, historia

1. KOMEDIE  FREDROWSKIE

2. Z wizją czy bez wizji?

Projekt      KOMEDIE  FREDROWSKIE
Czas pracy nad projektem: 8-10 tygodni.

Cele

Uczniowie:
• lepiej poznają twórczość Aleksandra Fredry (np. przeczytają fragmenty komedii wskazanych przez nauczyciela; mogą to być - poza Zemstą - Mąż i żona, Śluby panieńskie, Pan Jowialski, Damy i huzary, Pan Geldhab);
• uporządkują i utrwalą posiadane wiadomości o komedii jako gatunku literackim ;
• będą samodzielnie poszukiwać potrzebne informacje (także w zasobach internatu), analizować je, porządkować i wykorzystywać do celów projektu; będą rozwijać i doskonalić swoje umiejętności w zakresie odbioru wypowiedzi, m.in. rozpoznawać wypowiedzi emocjonalne  i perswazyjne, rozpoznawać intencje wypowiedzi itp. ;
• będą doskonalić umiejętność rozumienia czytanego tekstu  i wykorzystywania w tym celu słowników (np. przy objaśnianiu archaizmów czy terminologii naukowej związanej z teatrem)];
• rozwiną umiejętności analizy i interpretacji czytanych tekstów literackich (framentów komedii Aleksandra Fredry), w tym opisywania odczuć, jakie budzą te dzieła, rozpoznawania ich problematyki, wskazywania funkcji użytych w komedii środków artystycznych;
• poznają specyfikę dzieła teatralnego i rozwiną umiejętność jego odbioru
• zwrócą uwagę na zróżnicowanie postaw społecznych i obyczajowych (np. rodzina dawna a współczesna, pozycja kobiety i mężczyzny, sposoby zwracania się do siebie)
a ponadto:
• rozwiną umiejętności: pracy w zespole, kulturalnego dyskutowani i uzasadniania swojego zdania, słuchania innych i polemizowania, negocjowania, wspólnego tworzenia planów, dzielenia się pracą  i wspólne branie odpowiedzialności za końcowy efekt;
• będą mieli okazję do wyzwalania własnej ekspresji twórczej i wszechstronnego rozwijanie osobowości.
Zakładane efekty

Uczniowie:
• pracując w kilkuosobowych zespołach, przygotują inscenizacje fragmentu komedii Aleksandra Fredry i przedstawią je na forum szkoły/klasy w wyznaczonym terminie;
• zdobędą i praktycznie zastosują wiedzą o środkach wyrazu teatralnego (poznają elementy” Języka teatru") ;
• opracują głosowe interpretacje przydzielonych kwestii;
• poznają wagę komunikacji niewerbalnej (gest, mimika, poza, kolor, strój itp.)
• wykorzystają dostępne im zasoby (np. biblioteki szkolnej, Internetu) w celu znalezienia informacji o dziełach Fredry i realiach epoki, której dotyczą (np. stroje, wnętrza, obyczaje, relacje rodzinne);
• przedstawią własne propozycje odczytania komedii Fredrowskich (lub ich fragmentów) i przekażą je za pomocą środków teatralnych; stworzą własne kreacje postaci komediowych ;
• będą potrafili wyjaśnić i uzasadnić swoje koncepcje inscenizacyjne (scharakteryzować postacie i motywy ich postępowania, uzasadnić wprowadzenie muzyki,
• wyjaśnić funkcję dekoracji i rekwizytów, skomentować ruch sceniczny itp.), a także ocenić inscenizacje przygotowane przez kolegów ;  analizując fragmenty dzieł Fredry, będą się wypowiadać na temat ponadczaso¬wych zagadnień egzystencjalnych (miłość, samotność, wierność, lojalność) i posługiwać się nazywającymi je pojęciami .

Opis projektu
1. Zespół pracujący nad projektem liczy 5 do 8 osób.
2. Zespół wybiera fragment komedii Aleksandra Fredry i przygotowuje jego inscenizację, stanowiącą spójną koncepcję odczytania fragmentu (dzieła) i obejmującą kreacje ról (postaci komediowych), scenografię i dekorację, efekty dźwiękowe i inne teatralne środki wyrazu.
3. Wszystkie elementy inscenizacji powinny być zaplanowane i wykonane przez członków zespołu (np. dekoracje, stroje, rekwizyty).
4. Czas trwania spektaklu przygotowanego przez zespół powinien wynosić około 10-20 minut.
5. Autorzy zespołu dzielą się zadaniami, przydzielając sobie obowiązki twórców sztuki teatralnej (reżyser, scenarzysta, scenograf, projektant kostiumu, operator światła i dźwięku, aktorzy), przy czym każdy uczeń musi mieć przydzielony konkretny zakres obowiązków (można wykonywać kilka zadań, np. być reżyserem i wykonawcą jednej z ról).
6. Członkowie zespołu powinni „obronić" swoją inscenizację, tzn. umieć wyjaśnić, jak zrozumieli dzieło i na czym się opierali tworząc swoją koncepcję.
7. Wykonanie projektu zostanie ocenione zgodnie z podanymi kryteriami.
8. Każdy zespół musi odbyć przynajmniej dwie konsultacje. Na pierwszej konsultacji należy przedstawić plan wykonania całości, na następnych zaprezentować, co zostało już zrobione.
 
Zadania dla grup:

• Grupa I- Przygotowanie  inscenizacje fragmentu ko¬medii Aleksandra Fredry i przedstawienie  jej  na forum szkoły/klasy w wyznaczonym terminie;

• Grupa II-  Wykonanie folderu  prezentującego dzieła Fredry i realia epoki, której dotyczą (np. stroje, wnętrza, obyczaje, relacje rodzinne);
• Grupa III-  Wykonanie albumu lub stworzenie prezentacji multimedialnej o najsłynniejszych adaptacjach dzieł Fredry.

Projekt edukacyjny
Z wizją czy bez wizji?

Proponowany projekt  poszerza wiedzę na temat radia i telewizji. Przewidziany jest dla sześciu grup, z których każda wykonuje przydzielone jej zadanie w czasie 6-8 tygodni.
Sugerowana liczba zadań projektowych oraz wyznaczonych zespołów może ulec zmianie w zależności od konkretnych warunków klasowych.

Instrukcja projektu

Temat: „Z wizją czy bez wizji?”

1. Cele:
– poszerzenie wiedzy o historii radia i telewizji,
– przeprowadzenie ankiety na temat: „Radio czy telewizja?”,
– wykonanie folderu prezentującego sylwetki najlepszych polskich dziennikarzy radia i telewizji,
– nagranie audycji radiowej oraz programu telewizyjnego,
– stworzenie prezentacji multimedialnej o gatunkach radiowych i telewizyjnych,
– przygotowanie szkolnej gazetki z artykułami dotyczącymi radia i telewizji.

2. Źródła informacji:
– biblioteka szkolna i publiczna,
– nagrania audycji radiowych i programów telewizyjnych,
– Internet,
– wypowiedzi ankietowanych osób.

3. Zadania dla grup:

 

Grupa I – Przedstawienie historii radia i telewizji na osi czasu.

Grupa II – Opracowanie ankiety na temat: „Radio czy telewizja?”.

Podsumowanie wyników sondy na plakacie.

Grupa III – Wykonanie folderu prezentującego sylwetki dziesięciu najlepszych polskich dziennikarzy radiowych i telewizyjnych.

Grupa IV – Stworzenie prezentacji multimedialnej o najpopularniejszych gatunkach radiowych i telewizyjnych.

Grupa V – Nagranie programu telewizyjnego o prawdzie i kłamstwie w mediach.

Grupa VI – Przygotowanie audycji radiowej na temat: „Dlaczego warto słuchać radia?”.

Zadania dla grupy I

Przedstawcie historię radia i telewizji na osi czasu. W tym celu wykonajcie kolejno wyszczególnione zadania.

1. Przeszukajcie zasoby biblioteki szkolnej, publicznej i Internetu, aby zebrać informacje dotyczące historii radia i telewizji. Wynotujcie najważniejsze wiadomości.
2. Wyszukajcie w Internecie ilustracje tematycznie związane z opracowywanym zagadnieniem. Zdecydujcie, które spośród nich są najciekawsze.
3. Zaproponujcie kilka pomysłów na kompozycję prezentacji, wybierzcie najlepszy
i zaplanujcie szczegółowe rozmieszczenie zgromadzonych materiałów na osi czasu.
4. Zaprojektujcie pomysłową formę graficzną osi czasu.
5. Na dużych arkuszach papieru narysujcie oś czasu. Umieśćcie na niej daty związane z historią radia i telewizji oraz odpowiednie ilustracje.
6. Zredagujcie krótkie komentarze do każdej daty i dokładnie sprawdźcie ich poprawność.
7. Dodajcie przygotowane teksty przy datach na osi czasu.

Zadania dla grupy II

Przygotujcie ankietę na temat: „Radio czy telewizja?”. W tym celu wykonajcie kolejno wyszczególnione zadania.

1. Ułóżcie pytania do sondażu.
2. Wydrukujcie odpowiednią liczbę formularzy wykonanych w odpowiednim programie komputerowym.
3. Przeprowadźcie ankietę co najmniej wśród 20 osób.
4. Uporządkujcie wyniki badania i opracujcie je w postaci wykresu.
5. Napiszcie komentarz, w którym sformułujecie ogólne wnioski dotyczące otrzymanych wyników.
6. Sprawdźcie poprawność językową, interpunkcyjną oraz ortograficzną tekstu. Nanieście zmiany.
7. Wykonajcie plakat o oryginalnej formie graficznej. Przedstawcie na nim wyniki sondy i umieśćcie zredagowany wcześniej komentarz.

Zadania dla grupy III

Opracujcie folder prezentujący sylwetki dziesięciu najlepszych polskich dziennikarzy radiowych i telewizyjnych. W tym celu zrealizujcie kolejno wyszczególnione zadania.

1. Odszukajcie w zasobach biblioteki szkolnej, publicznej i Internetu informacje dotyczące dziesięciu najlepszych – Waszym zdaniem – polskich dziennikarzy radiowych lub telewizyjnych oraz ich fotografie. Wynotujcie najważniejsze wiadomości.
2. Zaproponujcie kilka pomysłów na publikację, wybierzcie najciekawszy

i wykonajcie szczegółowy sposób rozmieszczenia zgromadzonych materiałów

na poszczególnych stronach.
3. Napiszcie teksty do folderu według sporządzonego planu i na podstawie wcześniejszych notatek.
4. Sprawdźcie poprawność językową, interpunkcyjną i ortograficzną tekstów. Nanieście zmiany.
5. Zaprojektujcie ciekawą formę graficzną publikacji oraz okładkę i stronę tytułową. Zbierzcie wszystkie potrzebne elementy.
6. Przygotujcie folder w odpowiednim programie komputerowym.
7. Wydrukujcie ostateczną wersję publikacji.

Zadania dla grupy IV

Stwórzcie prezentację multimedialną o gatunkach radiowych i telewizyjnych. W tym celu wykonajcie kolejno wyszczególnione zadania.

1. Przeszukajcie zasoby biblioteki szkolnej, publicznej i Internetu, aby zebrać informacje o najpopularniejszych gatunkach radiowych i telewizyjnych. Wynotujcie najważniejsze wiadomości.
2. Odszukajcie w Internecie darmowe fragmenty ciekawych audycji radiowych

i telewizyjnych, które wykorzystacie w swojej pracy.
3. Zaproponujcie kilka pomysłów na kompozycję prezentacji, wybierzcie najlepszy

i zaplanujcie szczegółowe rozmieszczenie zgromadzonych materiałów na slajdach.
4. Przygotujcie teksty na poszczególne slajdy prezentacji.
5. Sprawdźcie poprawność językową, interpunkcyjną i ortograficzną tekstów. Nanieście zmiany.
6. Zaprojektujcie pomysłową formę graficzną pokazu slajdów.
7. Wykonajcie prezentację.

Zadania dla grupy V

Nagrajcie program telewizyjny o prawdzie i kłamstwie w mediach. W tym celu wykonajcie kolejno wyszczególnione zadania.

1. Odszukajcie w zasobach biblioteki szkolnej, publicznej oraz Internetu informacje o prawdzie i kłamstwie w mediach. Wynotujcie istotne informacje.
2. Obejrzyjcie fragmenty wybranych audycji telewizyjnych. Zapiszcie wskazówki, które przydadzą się w trakcie przygotowywania Waszego programu.
3. Zredagujcie scenariusz audycji i opracujcie dokładny plan jego realizacji.
4. Napiszcie teksty dla osób mających wystąpić w programie.
5. Sprawdźcie poprawność językową, interpunkcyjną i ortograficzną tekstów. Nanieście zmiany.
6. Zadbajcie o oryginalną oraz pomysłową formę nagrania.
7. Przeprowadźcie próbę programu i nagrajcie ostateczną wersję audycji.

Zadania dla grupy VI

Przygotujcie audycję radiową na temat: „Dlaczego warto słuchać radia?”. W tym celu wykonajcie kolejno wyszczególnione zadania.

1. Wysłuchajcie wybranych audycji radiowych. Zapiszcie wskazówki, które przydadzą się w trakcie nagrywania Waszego programu.
2. Porozmawiajcie o tym, dlaczego – według Was – warto słuchać radia, następnie sformułujcie wnioski i je zanotujcie.
3. Zaproponujcie kilka pomysłów na audycję, zdecydujcie się na najlepszy
i opracujcie dokładny plan programu.
4. Zredagujcie teksty dla osób biorących udział w audycji. W tym celu wykorzystajcie zgromadzone notatki.
5. Sprawdźcie poprawność językową, interpunkcyjną i ortograficzną tekstów. Nanieście zmiany.
6. Przeprowadźcie próbę programu. Przećwiczcie modulację głosu.
7. Nagrajcie słuchowisko.

 Opiekun: Iwona Cisek - Szostek