- Odwiedziny: 2026354
- Do końca roku: 242 dni
- Do wakacji: 49 dni
Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Otfinowie
Biologia
1. WYBRANIE TEMATU PROJEKTU
Temat projektu:
Wpływ gospodarstwa domowego na stan środowiska naturalnego
2. OKREŚLENIE CELÓW PROJEKTU I ZAPLANOWANIE ETAPÓW PROJEKTU
Cel projektu:
• wykazanie wpływu gospodarstwa domowego na środowisko naturalne
• uświadomienie uczniom potrzeby racjonalnego korzystania z wody oraz urządzeń elektrycznych w życiu codziennym
Cele szczegółowe:
wiadomości:
• uczeń omawia problem ograniczonych wód pitnych
• uczeń podnosi poziom wiedzy na temat racjonalnego i bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych,
• podaje przykłady działań człowieka związanych z oszczędzaniem wody i energii elektrycznej oraz uzasadnia potrzebę ich oszczędzania
• prezentuje sposoby oszczędzania energii elektrycznej, wody
umiejętności:
• opracowuje wyniki badań (informacje zamieszcza w kartach badań zużycia energii, wody)
• tworzy narzędzia badawcze (plan pracy grupy, kartę badania zużycia energii elektrycznej, zużycia wody)
• ocenia wpływ gospodarstwa domowego na środowisko naturalne
• proponuje sposoby oszczędzania energii elektrycznej, wody
• prezentuje wyniki swojej pracy na forum
postawy:
• współpraca w grupie
• rozwiązywanie problemów
• kreatywność
• świadomość swoich działań i ich wpływu na środowisko
Określenie czasu trwania projektu:
2 miesiące (kwiecień – maj 2011)
Określenie sposobu prezentacji:
15 minutowa prezentacja multimedialna
Wybór źródeł informacji:
Uczniowie wspólnie tworzą listę źródeł informacji, w których mogą znaleźć informacje niezbędne do wykonania projektu (Internet, prasa, podręczniki)
Podział grupy na zespoły i wyznaczenie zadań:
I. zespół przeprowadza badania zużycia energii elektrycznej, dokonuje analizy, przedstawia wyniki badań oraz sposoby oszczędzana energii
II. zespół przeprowadza badania zużycia energii elektrycznej, dokonuje analizy, przedstawia wyniki badań oraz sposoby oszczędzana wody
III. zespół przygotowuje wstęp teoretyczny do tematu projektu oraz wybiera i przedstawia dane statystyczne, które stanowić będą tło i uzupełnienie przeprowadzonych (przez 1 i 2 grupę) badań.
Ustalenie planu i harmonogramu działań
Zespoły wraz z nauczycielem ustalają plan działań uwzględniając terminy obowiązkowych konsultacji. Harmonogram pełni funkcję kontraktu, w którym uczniowie zobowiązują się do wykonania projektu, a nauczyciel do opieki merytorycznej i udzielania wskazówek.
3. WYKONANIE ZAPLANOWANYCH DZIAŁAŃ
Przygotowanie narzędzi badawczych
Zespoły opracowują arkusze badawcze lub korzystają z gotowych narzędzi
Przeprowadzenie badań, zebranie i opracowanie danych
Grupy prowadzą badania zgodnie z ustalonym harmonogramem. Wyszukują dane statystyczne. Zadaniem uczniów jest wybranie i przedstawienie takich danych, które będą stanowiły tło i uzupełnienie przeprowadzonych badań. Uczniowie opracowują zebrane dane, a następnie przygotowują ich zestawienie.
Analiza danych i przygotowanie sprawozdania
Uczniowie przygotowują krótkie, pisemna sprawozdanie, które powinno zawierać:
• imiona i nazwiska członków grupy
• zadanie główne
• opis realizacji zadania
• wnioski
Przygotowanie prezentacji:
Uczniowie, korzystając z zebranych materiałów przygotowują prezentację multimedialną, w której przedstawiają wyniki swoich badań, wpływ gospodarstwa domowego na stan środowiska naturalnego oraz zachęcają do podjęcia działań mających na celu oszczędzanie energii i wody.
4. PREZENTACJA
Prezentacja na forum
Po wykonaniu prezentacji multimedialnej następuje jej przedstawienie na forum klas drugich. Po przedstawieniu pracy następuje prowadzona przez nauczyciela dyskusja podsumowująca projekt edukacyjny. Jej celem jest udzielenie wspólnej odpowiedzi na pytanie: Czy ja mam swój udział na stan środowiska naturalnego?